thank you!!!

Sunday, February 5, 2012

VENICE part 1

selepas paris, our next destination was venice. we spent 3 days at venice. dari paris beauvais - tille airport, kitaorang g treviso. it took 1 hour 30 minutes. treviso merupakan sebuah bandar di utara itali. pengalaman aku naik ryanair memang menarik. kalau di malaysia, selepas pesawat mendarat, pesawat akan dibersihkan, check engine suma. tapi ryanair tak macam tue. selepas mendarat, penumpang keluar dan penumpang yang seterusnya pula masuk. memang cost containment. kalau air asia, ada steward or stewardess yang usung troli makanan. steward ryanair lak cuma jalan sambil bawak menu makanan. jalan laju lak tue. hehehehe . . . dulu kat malaysia, tunggu 1 jam dalam flight nak ke paris sebab ada masalah engine. kali nie lak, tukar ke pesawat sebelah sebab engine problem. kelakar lah pulak. dah siap2 duduk, alih2 pindah pesawat lak. tempoh perjalanan dari ke treviso mengambil masa selama 3 jam 15 minit. so, masa yang sesuai untuk tido. memandangkan flight delayed, so sampai treviso dah masuk malam. my mum dah risau in case takde transport ke hotel. cari booth nak book taxi pun tak jumpa. nasib baik ada teenager dari hong kong yang sudi bantu kitaorang. diaorang yang tolong carikan taxi. memang sungguh mencabar emosi. sepanjang perjalanan ke hotel, jalan raya nampak lengang dan sunyi. macam bandar koboi. stay kat hotel albergo aurora di mestre. hotel nie kepunyaan chinese join venture dengan local people. service memang best dan peramah.


treviso airport

alberto aurora hotel.
credited to http://members.virtualtourist.com

our room.

setiap kali masuk hotel, area ni lah yang spot check dulu

comfy

my breakfast. bread keras giler. tapi cheese memang sedap!

entry to dining area. terasa macam kat rumah sendiri lak



jalan2 di mestre. tenang, sunyi dan nyaman...




pagi pertama di mestre, cuma jalan2. feeling ala2 jalan2 kat kampung. :) mostly warga emas yang stay kat sini. mestre cuma bandar kecil jer. mostly kedai tutup 3pm. my mum and me sempat beli perfume di free duty shop. masa shopping, ramai yang tourist guide. mention apa yang best kat mestre. my mum teringin nak g market kat mestre. nasib baik ada sorang makcik yang sudi temankan kietrorang g market. before tue, nak story kat korang. pic kat mestre moslty corrupted. ntah nape tak der dalam memory card. masa tangkap pic, leh lak view kat camera. pic yang corrupted semuanyer pic yang diambil lepas seorang makcik yang offered untuk ambil gambar kiterorang. maybe ada tersalah tekan button kot. takpelah. takde rezeki. so, aku guna khidmat mr google.


both above pictures are credited to blog.travelpod.com

memang best lah jalan market mestre. ada ikan, buah, cheese, sayur dan macam2 lagi lah. kebetulan musim summer, so ada yang jual fresh flowers. harga buah memang murah compared dengan malaysia. aku beli buah strawberry dan cherrie. memang puas hati. dah puas jalan2 kat market, sambung jalan2 kat town mestre. penat jalan, duduk jap kat bangku bawah pokok sambil makan buah. dah hampir petang, perut dah lapar. sejak di paris, cuma makan mee segera, biskut kering cicah kari brahim. kebetulan masa jalan2 kat supermarket, my mum terjumpa dengan wanita muslim yang baik hati. dier lah yang kenalkan dengan restaurant pizza kepunyaan warga iraq. memang sedap. secara tak langsung restaurant tue telah menjadi tempat wajib pergi di mestre, asal lapar jer, g beli pizza. :)


pagi2 lagi, ramai yang lepak kat restaurant yang bersepah kat mestre. aroma wangi kopi, usah cakaplah. memang menaikkan nafsu. nak elak kempunan, aku minum secawan cappucino. :)

see u at VENICE part 2 . . .

2 comments:

~Marcell~ said...

my fav place of all-Venice!

mylifemythotz said...

nice place for honeymoon. terserempak dengan pengantin naik gondola. sooo romantic!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...